Seuso kincs újra

Eltelt hat hét azóta, hogy legutóbb e naplóban írtam pár türelmetlenkedő sort a Seuso-kincs általam meghatározni vélt konkrét lelőhelyének helyszíni kutatása – pontosabban annak eddigi meg nem történte miatt. Pedig amilyen komoly média érdeklődést keltett március közepén, végén Velkei Tamás Magyar Nemzetben és Tóth Sándor Fejér Megyei Hírlapban közölt riportja, azt lehetett volna hinni, hogy az illetékes állami szervek majd végre lépnek is valami érdemit – hisz túl a lehetséges világszenzáción, közérdekről volna szó.

Persze ennél összetettebb a világ, főleg ha a politika is ott van a háttérben, meg előttünk ismeretlen érdekek is közrejátszhatnak. Amúgy egy sima régészeti lelőhely kérdésének tisztázása lenne a téma, méghozzá a Magyarország területén eddig előkerült legnagyobb római kori kincslelet megtalálási helyét kellene igazolnunk 40 év eddigi sikertelen próbálkozásai után.

Magam már 2011-ben képletesen odaadtam Ariadné fonalát s tálcán kínáltam a nyomozati leletőséggel rendelkező állami szerveknek az esélyt. Hogy kezdtek-e vele valamit, nem tudom. Semmilyen tájékoztatást sem kaptam az ügy rendőrségi részéről. Úgyhogy magamnak kellett tovább nyomoznom (a szó tágabb, civil értelmében).

Az Ariadné-tálca a miénkhez hasonló kaiseraugsti kincsből:

augst_ariadnetablett.jpg

Ariadné fonala segített Thészeusznak a labirintusban való eligazodásban. Azt visszagombolyítva tudott végül kitalálni belőle. A Seuso-kincs esetében a fonal az általam immár hat éve rekonstruált megtalálási mód, az egyik kőszárhegyi pince építkezésénél 1976-ban történt gépi földmunka volt. Mondhatnánk, hogy az eredményhez vezető utolsó lépés annak a pincének a meghatározása, amelyiknél ez történt. Nem kell mást tennünk tehát, mint visszagombolyítani a fonalat! Ez tavaly egyszer elakadt, a csomó kioldása októberben sikerült. Azóta nagyon a fonal végénél tartunk. Most hétfőn (május 15-én) újabb kisebb menet közbeni csomót bogoztam ki. Pontosítottam és kis mértékben módosítottam az eddigi “nyomozati eredményt”.

Reméljük, hogy most már az időjárás is kedvező lesz. További pozitív hírem, hogy a pince tulajdonosával is beszéltem nemrég s ő igazán pozitívan áll hozzá a dologhoz. Rajta nem múlik a munka megkezdése.

Lehet hogy igazam lesz abban, hogy a kincs második része 1976 után 2017-ben fog Kőszárhegyen előkerülni, bebizonyítva a teljes Seuso-kincs magyarországi eredetét?

Vélemény, hozzászólás?

