Hová lettek a szobrok?

Ahogyan ígértem, az április 19-én kezdett kizárólagosan csepregi témájú sorozatomat ma egy helytörténeti témával zárom! Jelzem, hétfőn ismét helyi téma kerül majd terítékre – merthogy természetesen a vasárnapi “vereség” következtében sem veszítettem el a helyi közélet iránti érdeklődésemet. Nem én és a barátaim szenvedtünk ugyanis vereséget, hanem Csepreg tisztán látó és jót akaró választói voltunk most is kevesen. De mint tudjuk, az igazság egyáltalán nem mennyiségi kérdés!

Ma a templom építéstörténetének egy eddig senki által fel sem tett kérdésére keresek választ: milyen szobrok számára készülhettek a nyugati homlokzat jelenleg üres fülkéi?

Hasonló fülkék például a fraknói vár 1635-1637 közt épült kapuján is láthatók:

A csepregi Szent Miklós templom alapos “leltárát” 1973-ban készítette el a néhai kiváló büki helytörténész, Szabó József tanár úr “Felső-Répce mente falvainak szakrális emlékei” címen. A kézirat 27. oldalán írja: “Nepomuki Szent János és Xavéri Szent Ferenc kőszobrai a XVIII. századból valók”. Ami persze a századot tekintve minden bizonnyal téves, a tipikus későre keltezés példája. Ahogyan a Nádasdy címerrel 1670 elé keltezett Mária szobor, úgy ez a kettő is nyilván a magyar Krőzusnak nevezett Nádasdy (III.) Ferenc országbíró és helytartó finanszírozásában, az ő éppen a csepregi templomban bejelentett 1643-as rekatolizációját követően készülhetett, a Habsburgokkal is vetekedő gazdagságú főúr mecenatúrájának köszönhetően.

Nepomuki Szent János

Created by Readiris, Copyright IRIS 2009

Xavéri Szent Ferenc

Vagyis ezek a szobrok XVII. századi barokk alkotások! Régebbiek és jóval értékesebbek, mint azt eddig sejtettük. Magasságuk egyformán 150 cm. A nyugati homlokzat szoborfülkéi nyilván ezek számára készülhettek nem sokkal 1643 után.

Nem tudom mikor szedték ki a két szobrot a fülkékből. Talán a templom régi hajóinak 1939-es bontásakor? Azt sem tudom, végül miért nem tették őket vissza az eredeti helyükre? Most az 1939-ben épített új boltozatot tartó középső oszlopok előtt, a templombelsőben láthatók.

A XVI. században Kínában térítő Xavéri Szent Ferenc az ellenreformáció divatos szentje volt és neve persze a finanszírozó Nádasdy Ferenc keresztnevével is azonos!

Hozzászólás